BLOG: ‘Als we het doen, doen we het dan goed?’
10 november 2020
Op 9 maart roept Rutte ons op geen handen meer te schudden. We hebben te maken met het coronavirus in Nederland, alles wat we kunnen doen om besmetting te beperken zetten we in. We schudden geen handen meer, reinigen de werkplekken en deurklinken extra en we lachen om de vele ontsmettingssprays op de bureaus. Als we het doen, doen we het goed.
#Doedan
Vanaf 16 maart was live begeleiden niet meer mogelijk. Geen contact als het niet echt nodig is, was het advies van de premier. Dat was even omschakelen, maar we zouden Team050 niet zijn als we dit niet als kans zouden aangrijpen om onze horizon te verbreden. #Doedan! We schakelden grotendeels over op beeldbellen, boden online mindfulness en sportlessen aan en we verzamelden waardevolle tips en adviezen voor digitale begeleiding en voor ouders en kinderen die thuis kwamen te zitten. Nu, acht maanden later, zijn we benieuwd hoe de kinderen en jongeren bij ons in zorg deze periode hebben ervaren. Zijn ze tevreden? Hebben ze nog tips? Daar hebben we onderzoek naar gedaan.
“Ik merkte dat het coronavirus er was, omdat we niet meer op vakantie gingen. In plaats daarvan kreeg ik een kat.”
Resultaten
In totaal hebben dertig personen tussen de tien en 32 jaar oud de vragenlijst ingevuld. Voor 90% van de kinderen en jongeren kon de begeleiding telefonisch of online voortgezet worden. In 7% van de gevallen is de begeleiding tijdelijk stopgezet. Voor 3% ging de begeleiding door zoals voorheen, omdat dit noodzakelijk was.
Het overgrote deel van de kinderen en jongeren was positief over hoe de begeleiding in de Coronaperiode werd vormgegeven. Zo werd als positief ervaren dat de begeleidingsmomenten flexibel in te plannen waren en dat de begeleider en het kind/de jongere elkaar op een andere manier leerden kennen. Kinderen die het beeldbellen bij aanvang spannend of niet prettig vonden, raakten na een aantal keren toch gewend. Er werd digitaal verstoppetje gespeeld, geknutseld en gewerkt aan allerlei doelen. De begeleiding werd vaak wat minder lang, maar vaker per week ingezet.
“De begeleiding tijdens de Coronaperiode verliep super goed. We hebben de momenten goed kunnen aanpassen, waardoor de begeleiding toch heel nuttig was.”
En voor een volgende golf?
Naast de positieve resultaten is er ook ruimte voor verbetering en daar hebben de deelnemende kinderen en jongeren ideeën over. Door een aantal deelnemers werd genoemd dat begeleiding fysiek toch het fijnst is. Zo is het bijvoorbeeld best moeilijk om je gevoelens online te uiten, aldus een jongere. Zij hopen daarom dat de live begeleiding, met een mondkapje op en op gepaste afstand, een volgende keer door kan blijven gaan. Daarnaast werd geopperd om bij de videobel-applicatie spelletjes toe te voegen, zodat kinderen onderling of samen met hun begeleider spelletjes kunnen spelen. Een ander aandachtspunt was om meer afstemming te zoeken tussen alle betrokken partijen. Tot slot kregen we een leuke tip van een jongere: ga lekker wandelen op een plek waar je nog nooit bent geweest.
“Ik heb veel moeite met schoonmaken. Omdat we anderhalve meter afstand moesten houden, hebben we het tijdelijk zo opgelost dat de begeleider voor mij ging schoonmaken en ik even naar buiten ging. Als ik terug kwam vond ik altijd lieve en leuke briefjes in mijn kamer.”
Auteurs
Eva van der Geest & Miriam Tolsma