Uitleg over Corona in gemakkelijke taal

Er is veel informatie te vinden over het Coronavirus.
De informatie is niet voor iedereen gemakkelijk te begrijpen.
We beschrijven hier in het kort wat je moet weten over het Coronavirus.

Coronavirus

Sommige mensen in Nederland hebben het coronavirus.
Het coronavirus wordt in de rest van de tekst corona genoemd.
Corona is een soort griep.
Je kunt ziek worden van corona.
De meeste mensen met corona worden weer beter.
Maar het is goed om voorzichtig te zijn.

Wat je kunt merken als je Corona hebt

Je bent verkouden.
Je voelt je ziek.
Je moet hoesten.
Je moet niezen.
Je hebt moeite met ademhalen.
Je hebt koorts.
De koorts is hoger dan 38 graden.

Hoe je Corona krijgt

Corona is besmettelijk.
Dit betekent dat mensen met Corona andere mensen ziek kunnen maken.

  • Iemand met Corona hoest of niest vlakbij je gezicht.
  • Iemand met Corona hoest of niest vlakbij je handen.
  • Je geeft iemand met Corona een hand.
  • Je raakt spullen aan waar Corona op zit.
  • Je zoent iemand met Corona.
Corona op je handen

Iederen raakt spullen aan.
Ook mensen met corona.
Bijvoorbeeld een klink van een deur of een knop van een lift.
Als je deze spullen aanraakt, kan corona op je handen komen.
Corona komt ook op je handen als je iemand met corona een hand geeft.
Als je met corona op je handen aan je gezicht komt, kun je corona krijgen.

Wat kun je doen om minder snel Corona te krijgen?

Je gebruikt zakdoeken van papier.
Je gooit zakdoeken meteen weg na gebruik.
Je geeft andere mensen geen hand.
Je raakt andere mensen niet aan.
Je komt niet dichtbij andere mensen. Je neemt 2 stappen afstand.
Je niest en hoest in de binnenkant van je elleboog.
Je wast je handen vaak met zeep.

Regels voor alle mensen

Mensen moeten zo min mogelijk naar buiten gaan.
Mensen moeten als ze buiten zijn 2 stappen afstand houden van andere mensen.
Mensen moeten thuis blijven als ze verkouden zijn of keelpijn hebben.
Mensen mogen minder op bezoek bij oudere mensen en zieke mensen.
Oudere mensen en zieke mensen worden sneller besmet.
Mensen mogen niet in groepen samen komen.
Scholen voor volwassenen zijn dicht.
Scholen voor kinderen zijn dicht.

Regels voor mensen met Corona

Mensen met corona moeten 2 weken thuis blijven.
Mensen met corona mogen niet naar buiten en ze mogen geen bezoek krijgen.
Mensen met corona moeten op hun kamer blijven als ze samenwonen met andere mensen.
Na 2 weken besmet je geen andere mensen meer.
De meeste mensen met corona maken 2 of 3 andere mensen ziek.
Je kunt alleen corona krijgen van iemand anders met corona.
Je kunt het ook krijgen van spullen aanraken waar corona op zit.

Als je ziek thuis bent

Je blijft thuis als je ziek bent.
Je vertelt je familie of je begeleider dat je ziek bent.
Jij, je familie of je begeleider belt als het nodig is de dokter.
Bijvoorbeeld als je steeds zieker wordt of moeilijk ademhaalt.

Heb je vragen?

Praat met iemand over Corona.
Lees hier meer (klik op deze zin).
Niemand weet hoe lang Corona duurt.
Iedere dag is er nieuws over Corona.
Het laatste nieuws vind je hier (klik op deze zin).

Deze informatie is gebaseerd op de brochure van Koraal. 

Team050
Privacyoverzicht

Team050 wil graag dat je de website zo optimaal mogelijk kunt gebruiken. Daar zijn cookies voor nodig.

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestanden met gegevens die op de harde schijf van jouw computer, tablet of mobiele telefoon worden opgeslagen. Deze cookies worden gebruikt om de website van Team050 beter te laten functioneren en te monitoren. Er is onderscheid te maken tussen drie soorten cookies.

Wil je precies weten welke Cookies wij gebruiken? Bekijk dan onze Privacyverklaring. Hier kun je jouw voorkeuren aanpassen.