Tips voor jongeren en (jong)volwassenen die thuiszitten (lockdown of quarantaine)

De scholen en verschillende werkgelegenheden zijn voorlopig dicht, sportclubs en verenigingen zijn gesloten en we werken zoveel mogelijk vanuit huis. De maatregelen die zijn genomen zijn ingrijpend, maar nodig. Je bent veel meer thuis dan voorheen. We snappen dat dit ook van jou veel vraagt. Hoe ga je om met de nieuwe thuissituatie die is ontstaan? Met tips in dit document hopen we je op weg te helpen.

Heb je zelf ideeën of tips die ook voor andere ouders helpend kunnen zijn? Mail deze dan naar info@team050.nl of stuur een bericht naar de gezinscoördinator, zodat we ze met anderen kunnen delen.

Breng ritme en structuur aan in je dagen

Houd je normale dagritme aan, ook nu je niet naar school, werk of dagbesteding gaat.

  • Sta op tijd op en blijf normale bedtijden aanhouden.
  • Plan het ontbijt, de lunch en het avondeten op vaste momenten.
  • Maak een planning voor de dag en/of de week. Probeer hierin het ritme van normale dagen zoveel mogelijk aan te houden.
  • Plan vaste momenten in om met school of werk aan de slag te gaan.0
  • Zorg in de planning voor voldoende beweeg- en rustmomenten. Plan bijvoorbeeld elk uur een pauzemoment van tien minuten of ga na elk uur een minuutje planken.
  • Plan de dag niet helemaal vol en houd voldoende vrije tijd voor een spontaan idee.
  • Bedenk welke activiteiten je kan doen in je vrije tijd en maak hier een lijstje van. Ter inspiratie hebben we een activiteitenlijst toegevoegd.
  • Plan vaste momenten in waarop je je bezighoudt met het nieuws rondom het coronavirus (via het nieuws en social media bijvoorbeeld). Zet push-meldingen voor social media zoveel mogelijk uit op je telefoon. Zo voorkom je dat je de hele dag door geconfronteerd wordt met informatie en bepaal je zelf op welke momenten, hoeveel en welke informatie je wilt krijgen over het coronavirus.
  • Als je merkt dat je veel piekert, plan dan een piekermoment in gedurende je dag. Zorg voor de rest van de dag voor voldoende activiteiten die je afleiden.
Verdeel werktijd, schooltijd en vrije tijd
  • Zorg voor een duidelijke scheiding tussen werktijd, schooltijd en vrije tijd. Je kunt niet alles tegelijk doen. Een duidelijke scheiding tussen werktijd, schooltijd en vrije tijd zorgt voor rust.
  • Zorg dat je op een aparte plek in huis (aan schooltaken) werkt. Zorg voor een rustige plek met zo min mogelijk prikkels. Zet indien nodig een koptelefoon op. Ruim als je klaar bent je werkplek op.
  • Maak voor jezelf afspraken over hoe lang je gaat gamen of televisiekijken. Voor je het weet ben je uren verder. Eventueel kun je afspreken dat je ouders of vrienden je helpen door een seintje te geven als de tijd om is.
Blijf in contact met anderen

Het lijkt nu misschien moeilijker om in contact te blijven met vrienden en familie, maar er zijn gelukkig veel manieren om op afstand in contact te blijven met anderen.

  • Houd op andere wijze contact met klasgenoten, collega’s, vrienden en familie.
    • Dineer bijvoorbeeld met je ouders via Skype.
    • Doe (huis)werk online, samen met anderen.
    • Maak een gekke video voor een zieke kennis of vriend en verstuur deze
    • Game online met elkaar.
  • Plan vaste belmomenten in met je begeleider, familie of vrienden.
Zorg goed voor jezelf en elkaar
  • Beweeg voldoende.
  • Drink genoeg water.
  • Eet gezond, voldoende fruit en groente. Kook een lekkere en gezonde maaltijd.
  • Volg de adviezen van het RIVM.
Praat erover
  • Als je veel piekert over wat er allemaal gebeurt of als je er slechter door slaapt, praat daar dan over met je familie, vrienden en/of begeleider. Bespreek met elkaar waar je je het meeste druk over maakt en verzin samen oplossingen. Misschien kan je er vandaag al mee aan de slag.
  • Maak een lijst van vrienden, familieleden of kennissen die goed naar jou kunnen luisteren en die je kan bellen voor gezelligheid, maar ook tijdens lastige momenten als het bijvoorbeeld thuis minder fijn is.
  • Merk je dat het niet goed met je gaat, slaap je slecht, ben je erg somber? Laat dit dan weten aan een vriend, familielid, of je begeleider/gezinscoördinator. Als je hen niet kan bereiken en de nood is heel hoog, bel dan 0900-0113 of 112. Daar zijn altijd mensen die naar je luisteren en aan wie je alles kwijt kunt.
  • Je kunt ook chatten via jouwggd.nl
  • Of chat met hulpverleners van Chat met Fier. Hier kun je (anoniem) je verhaal delen, geven ze jou informatie en helpen je als je dat wilt. Je kunt ook chatten als je je zorgen maakt om iemand uit je omgeving. De chat is open op: maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 6.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 20.00 tot 6.00 uur.
  • Bij TEJO Nederland zitten vrijwilligers klaar om met jou te bellen of te appen via 06-53937099.
Activiteitenlijst
  • Puzzelen
  • Leer een nieuwe taal
  • Bak een cake of taart (zet hem bij de buren voor de deur)
  • Zoek recepten en maak zelf een kookboek
  • Teken in een kleurboek
  • Maak je huis of kamer schoon
  • Zing mee met je eigen privé-karaoke
  • Start een eigen bedrijf
  • Speel bordspelletjes
  • Knutsel iets leuks. Nee, dat is niet alleen voor kinderen)
  • Houd een dagboek bij
  • Leer online schaken of dammen
  • Lees een boek
  • Verkoop je oude kleding online
  • Ga in huis sporten
  • Teken een stripverhaal
  • Leer een instrument bespelen
  • Leer breien of haken
  • Ga schilderen of tekenen
  • Start met een blog
  • Duik de geschiedenis in, educate yourself
  • Ruim je kamer op
  • Luister een podcast of maak er zelf een
  • Ga boodschappen doen voor mensen die dat niet meer kunnen of mogen doen
  • Bel met familie en vrienden
  • Kijk een film of serie via Netflix
  • Maak foto’s voor Insstagram
  • Ga mediteren, doe aan yoga of mindfulness (app Headspace)
  • Schrijf een boek, kort verhaal of gedicht
  • Bouw een wereld in Minecraft
  • Lak je nagels
  • Bekijk een make-up vlog en probeer het uit bij jezelf
  • Leer hoe je moet zingen
  • Maak een fotoalbum
  • Ga online gamen
  • Leer programmeren
  • Kijk documentaires via NPO
  • Ga hardlopen of wandelen
  • Houd alles van school bij, je wilt niet achterlopen
  • Maak smoothies, zo blijf je gehydrateerd en gezond
  • Bekijk je favoriete concert terug. YouTube staat vol met optredens
  • Ontdek nieuwe muziek via Spotify
  • Kijk even of het goed gaat met je buren
  • Maak sudoku’s
  • Update je CV of schrijf sollicitatiebrieven