Tips voor de begeleiding van kinderen vanaf twaalf jaar

De scholen zijn voorlopig dicht, sportclubs en verenigingen zijn gesloten en we werken zoveel mogelijk vanuit huis. We snappen dat dit ook van jou en van de jongeren en gezinnen die je begeleidt veel creativiteit en flexibiliteit vraagt. Desalniettemin is het juist in deze tijd nóg belangrijker om goed in contact te blijven met het kind of het gezin dat je begeleidt en ze op afstand te ondersteunen waar dat kan. Om je op weg te helpen delen we in dit document graag tips over hoe je de begeleiding op afstand kunt vormgeven. In dit document vind je de tips voor de begeleiding van jongeren met een (ontwikkelings)leeftijd van twaalf jaar en ouder.

Is er voor gekozen om voor jouw begeleiding niet in te zetten op begeleiding op afstand? Houd dan alsnog een kort lijntje met het gezin. Dit kan inhouden: af en toe even een foto sturen, bellen, een planning maken voor structuur. Hiermee kan voorkomen worden dat het voor het kind spannend is om de begeleiding weer op te starten.

Heb je zelf te gekke ideeën en tips, waar ook andere begeleiders iets aan kunnen hebben? Mail ze dan naar info@team050.nl of stuur een bericht naar je gezinscoördinator, zodat we ze kunnen delen met alle begeleiders. We zullen dit document regelmatig bijwerken en updaten in Klik zodat iedereen uit genoeg ideeën kan putten.

Tips per domein
Aanbrengen van structuur en het werken aan schoolse taken

Door het wegvallen van verschillende dagelijkse bezigheden is het voor de jongeren die je begeleidt belangrijk om structuur in hun dagen te krijgen. Veel scholen verwachten dat er thuis bijvoorbeeld huiswerk gemaakt wordt. Het is handig om hiervoor samen met de jongere (en eventueel ouders) een plan te maken. Hieronder vind je tips voor het aanbrengen van structuur en het werken aan schoolse taken. Let op! Ga je op afstand begeleiden bij schoolwerk? Zoek dan ook altijd afstemming met de betrokkenen vanuit school.

Aanbrengen van structuur

  • Je kunt de jongere op afstand ondersteunen door een dagplanning of weekplanning te maken.
  • Op Structuurjunkie kun je gratis een planner downloaden waarmee je een dagplannning kan maken.
  • Je kunt de jongere/ouders op afstand ondersteunen door een beloningssysteem te maken.
  • Maak in overleg met ouders en de jongere afspraken over schermtijd.
  • Maak gebruik van Discord of download de Discord applicatie. Niet alleen om te communiceren, maar ook om te structureren en te plannen. Discord is een gratis softwareapplicatie voor tekst-, video- en audiocommunicatie tussen gebruikers. Discord maakt gebruik van servers en kanalen, een gebruiker kan een eigen server starten op Discord en heeft het beheer over zichtbaarheid en de deelnemers in zijn server. Je kan op Discord een server maken voor de begeleiding. Daar een structuur in aanmaken die je zelf prettig vindt om mee te werken. Een server maak je vrij eenvoudig aan: door op de knop server toevoegen te klikken; als je server is aangemaakt kun je met een druk op de rechtermuisknop een kanaal aanmaken of bewerken.
  • Any Do (IOS en Android) is een app voor het maken van to do lijstjes en het krijgen van herinneringen voor taken.
  • De app Powerbuddy helpt je in het doorzetten en het volhouden van dingen die je wilt doen en hebt geleerd. Hierdoor voorkom je dat er problemen ontstaan, door van tevoren in te grijpen. Ook helpt het je in het verminderen van spanning en zorgt het ervoor dat je goed blijft gaan. In de app kan je je eigen doelen stellen. Daarbij kan je aangeven hoeveel je er tegenop ziet. Bijvoorbeeld hoe gemotiveerd je bent of hoeveel angst of spanning je ervaart. Hoe moeilijker je het doel vindt, hoe meer de app je zal proberen te motiveren.
  • Met de app Reality Keeper kan je je social media gebruik bijhouden. Of je nou meer berichten wilt plaatsen om jezelf uit een isolement te halen of juist jouw gebruik wilt indammen. Met deze app kan je doelen of grenzen stellen en krijg je een signaal als het mis gaat.


Werken aan schoolse taken

  • Huiswerkbegeleiding en ondersteuning bij examentrainingen kan online, bijvoorbeeld via Googledrive
  • Via Trello kunnen de begeleider en de jongere online samenwerken. De begeleider kan bijvoorbeeld taken opgeven en de jongere kan aangeven of hij bezig is met de taak, of dat de taak is afgerond. Zo kan de begeleider de voortgang monitoren.
  • Via Kahoot kun je een quiz maken voor of met de jongere. Dit kan je bijvoorbeeld ook gebruiken om op afstand te overhoren.
  • Maak samen met/voor het gezin een dagplanning voor thuisonderwijs. Gebruik bijvoorbeeld onderstaand schema:

o    08.30 – 08.45  De dag gezamenlijk voor bespreken
o    08.45 – 09.45  Schoolse taak 1
o    09.50 – 10.15  Pauze.
o    10.15 – 11.15  Schoolse taak 2
o    11.15 – 11.45  Ontspanning
o    11.45 – 12.15  Lunch
o    12.15 – 13.00  Beweging
o    13.00 – 14.00  Schoolse taak 3
o    14.00 – 14.30  Ontspanning
o    14.30 – 15.30  Schoolse taak 4
o    15.30 – 16.00  Ontspanning
o    16.00 – 17.00  Schoolse taak 5
o    17.00 – 18.00  Gezelschapsspel
o    18.00 – 19.00  Avondeten
o    19.00 – 21.00  Film kijken met gezin
o    21.00 – 22.00  Klaarmaken voor bed

  • Help de jongere mee om een aparte werkplek te creëren waar hij/zij kan werken aan schoolse taken. Maak daarbij de afspraak dat deze plek weer wordt opgeruimd als het schoolwerk klaar is. Zo blijft de structuur tussen schoolse taken en vrije tijd helder. Zorg er samen voor dat de cliënt een fijne plek heeft gevonden.
  • Je kunt samen met de jongere de schermen van jullie computer delen. Bij het maken van werkstukken en andere verslagen kan de begeleider dus op afstand meekijken en kunnen jullie tegelijk videobellen. De begeleider en de jongere moeten wel een Gmail account hebben/aanmaken.
  • Voor jongeren die zich aan het oriënteren zijn op een vervolgopleiding: maakt een soort online puzzeltocht/zoektocht naar antwoorden op het internet.
  • Via CodeSchool kunnen kinderen leren programmeren. Ze hebben vanwege het Corona virus de website voor iedereen opengezet. Zo kan ook jouw jongere aan zijn/haar code-skills werken!
  • De online training Leren Leren van ‘t Leerlab gaat online met een flinke korting. Daarnaast kun je je aanmelden voor een webinar aankomende vrijdag om 10:00 uur over hoe leren leren werkt. Aanmelden kan hier.
  • Digitale tools voor het onderwijs, zoals Socrative.
  • Scholen zijn ontvanger van deze brief (gaat om po, vo en mbo), waarin ondersteuning voor kwetsbare leerlingen wordt mogelijk gemaakt.1) Er komen laptops etc. voor leerlingen die geen laptop/ict-middelen hebben om hun schoolwerk te doen2) Voor kinderen met een onveilige thuissituatie moeten gemeenten ook buitenshuis opvang en begeleiding gaan regelen3) De minister wil dat scholen begeleiding regelen (bijvoorbeeld studenten) die leerlingen gaan helpen van wie de ouders dit niet kunnen. Vraag scholen hiernaar indien nodig. Lees hierover meer.
  • T-Mobile stelt gratis PrePaid simkaarten met 50GB data beschikbaar voor kinderen die onderwijs moeten volgen, maar thuis geen internettoegang hebben. De PrePaid kaarten zijn hier aan te vragen.


Concentratie

  • Maak met de jongere afspraken over wanneer jullie allebei aan het werk gaan. Van 10.00-12.00 uur gaat de jongere bijvoorbeeld huiswerk maken en ga jij studeren. Om 12 uur bel je elkaar om te bespreken of het gelukt is.
  • Kennismakings-galgje kun je goed via videobellen met elkaar spelen. Je speelt het zoals je galgje normaal gesproken speelt, alleen is het woord wat je moet raden nu het antwoord op een vraag over jezelf! Wanneer je achter het woord komt, geeft je dit op een speelse manier weer een opening om een gesprek aan te gaan over dit onderwerp!


Vrijetijdsbesteding

Met het wegvallen van school, sport en andere dagelijkse activiteiten hebben de jongeren die we begeleiden waarschijnlijk nog meer vrije tijd. Waar sommigen van hen het normaal gesproken al lastig vinden om voor bijvoorbeeld een uurtje of een woensdagmiddag iets te bedenken, wordt dat waarschijnlijk nu alleen maar lastiger. Met onderstaande tips kan jij ze vast verder helpen!

  • De Groninger Museum challenge. Elke week een nieuwe opdracht.
  • Maak met de jongere die je begeleidt een lijst van leuke dingen die hij/zij kan doen in de thuissituatie (spelletjes, tekenen, games, films, koken, bakken, yoga, mediteren, sportoefeningen, podcasts luisteren, lezen, wandelingetjes, etc.).
  • Ga samen online gamen met de jongere.
  • Plan dagelijks een belmoment in met de jongere. Tijdens het moment trekken jullie beide jullie jas en schoenen aan om een wandeling te maken. Tegelijkertijd kan de jongere met je kletsen en even ventileren en kunnen jullie zijn/haar planning voor de dag doornemen.
  • Maak met de jongere en ouders afspraken over beloningen, zoals schermtijd en wat lekkers.
  • Geef de jongere iedere dag een nieuwe opdracht, bijvoorbeeld kunst maken of verhaal schrijven.
  • Via Powtoons kun je gratis filmpjes maken. Leuk om bijvoorbeeld de jongere een filmpje te laten maken over een bepaald onderwerp.
  • Via Maps en streetview kan je een speurtocht uitzetten in de wijk van het gezin. Onderweg zijn er allerlei opdrachten te bedenken met foto’s en video’s, bijvoorbeeld probeer samen de bovenkant van het straatnaambordje te raken, zoek dit elektriciteitskastje, maak zo veel mogelijk foto’s van bloemen etc. Je kan van tevoren de speurtocht uittypen in Word en dit naar ze sturen, of onderweg contact houden en stap voor stap instructies geven.
  • Maak in Kahoot een quiz over een onderwerp dat je cliënt interesseert! Zo heeft een begeleider een voetbalquiz gemaakt voor een jongen die hier helemaal weg van is!
  • Je kunt via de app nummi online tegen elkaar rummikubben! Leuk als je een spel tegen elkaar wil spelen
  • Het spel Roblox kun je makkelijk downloaden op je laptop en is te spelen samen met het kind/de jongere, je kan dan ook videobellen.
  • Hier kan je online een mandala tekenen.
  • De bibliotheek heeft 100+ boeken gratis als e-book beschikbaar gesteld, voor volwassenen en kinderen. Je kunt deze hier vinden.
  • Op Scribble kun je om de beurt tekeningen maken waarvan de ander binnen een bepaald tijdsbestek moest raden wat de ander tekende. Leuke activiteit voor tijdens de begeleiding.
Zelfredzaamheid

Ook de begeleiding rondom het zelfstandig worden kunnen we op verschillende manieren op afstand vormgeven. Dit is misschien hét moment om hier wat meer aandacht en tijd voor te hebben. Betrek ouders actief bij de afspraken die je maakt en de acties die je met het kind onderneemt en werk bijvoorbeeld met beloningskaarten.

  • Speciaal voor (zeer) moeilijklerende jongeren heeft MEE NL een e-learning opgezet om hen te leren met geld om te gaan. Dit online leerprogramma is een onderdeel van Smart met Geld, een programma van MEE dat zich richt op het vergroten van de financiële weerbaarheid van kwetsbare jongeren, veelal met een lichte verstandelijke beperking (LVB). Je kunt de e-learning hier vinden: https://e-learning.smartmetgeld.nl/
  • Maak in overleg met ouders en de jongere een planning van taken in het huishouden die gedaan moeten worden. Spreek af dat de jongere na iedere afgeronde taak een update aan jou geeft door bijvoorbeeld een foto met een grappige pose te sturen.
  • Begeleid de jongere via beeldbellen bij het maken van een stappenplan voor bijvoorbeeld het ochtend- of avondritueel.
  • VVN voor het oefenen van verkeersexamens.
  • Laat de jongere een online gebarentaal cursus volgen.
  • Via de app G-schema kan je inzichtelijk maken hoe situaties zijn aangepakt/verlopen. Soms pak je situaties aan op een manier die je eigenlijk niet goed vindt, maar het lukt je ook niet om het op een andere manier te doen. Vaak komt dit door de gedachten die je over de situatie hebt. Het G-schema helpt je beter te begrijpen waarom je dingen op een bepaalde manier doet, door te onderzoeken welke gevoelens en gedachten je hebt. In de begeleiding kan je jouw cliënt aansporen om de app te gaan gebruiken, zodat jullie samen situaties kunnen reflecteren op situaties en gedragspatronen misschien wel kunnen doorbreken.
  • Op Instagram kun je onder #kookpitkookt  video’s vinden over hoe je gerechten kunt maken (100% biologisch). Er komt eens per week filmpje online zodat je een gerecht kunt bereiden.
Sociale contacten

Je zult zelf al merken dat het vervelend is om niet te kunnen afspreken met familie of vrienden. Ook de kinderen die we begeleiden missen het sociale contact met vriendjes, vriendinnetjes en bijvoorbeeld familieleden. Hieronder geven we tips hoe je samen met het kind toch kan werken aan het onderhouden van sociale contacten, maar dan op afstand.

  • Maak voor elkaar een korte vlog en laat zien wat je aan het doen bent en hoe je dag verloopt
  • Hier kun je een spel doen rondom weerbaarheid in relaties. Voor cliënten die bezig zijn met verliefdheid, seksualiteit en weerbaarheid hierin. Jongeren moeten in de filmpjes zelf ingrijpen wanneer de situatie te ver gaat.
  • Aut There app: AutThere is een sociale app (voor Android en iPhone) voor jongeren met autisme. De AutThere app is bedoeld om jongeren met autisme te helpen om contact te maken met andere jongeren met dezelfde interesses.
  • Canva is een app/website waar je foto’s kunt bewerken en als kaart kunt versturen naar familie of vrienden. Stimuleer creativiteit en zorg voor contact met het netwerk.
  • Een goed en veerkrachtig sociaal netwerk maakt ons gelukkiger, weerbaarder en gezonder. Zo’n netwerk krijgen we niet vanzelf, daar moeten we voor werken. Project Network is een app die hierbij ondersteunt. Het project duurt zes weken.

 

Emotieregulatie

Ook aan doelen die zijn opgesteld voor het herkennen en/of leren omgaan met gevoelens en emoties, kan tijdens deze periode op afstand worden gewerkt. Misschien roept deze situatie rondom Corona wel gevoelens en emoties bij de jongere op, waar jullie samen over kunnen praten en waarvoor jullie manieren kunnen bedenken om daar mee om te gaan. Hieronder vind je wat tips.

  • Laat de jongere dagelijks een dagboek/schriftje bijhouden. Tijdens het contactmoment kun je met de jongere vervolgens de dag nabespreken.
  • Daylio is een leuke app om stemming en activiteiten in bij te houden in een soort digitaal dagboek.
  • Day One is ook een dagboek app waarin je activiteiten, foto’s en filmpjes per dag kan bijhouden.
  • Jongeren kunnen chatten met andere hulpverleners via jouwggd.nl
  • Ook kunnen ze (anoniem) hun verhaal delen, informatie en hulp krijgen als ze dat willen. Ze kunnen ook chatten als ze zich zorgen maken om iemand uit hun omgeving via de Chat met Fier. De chat is open op maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 6.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 20.00 tot 6.00 uur.
  • Merk je dat de jongere die jij begeleidt veel spanning opbouwt rondom de situatie van het coronavirus en veel bezig is met het volgen van het nieuws rondom het coronavirus op bijvoorbeeld social media. Plan dan samen momenten in waarop de jongere gericht informatie tot zich neemt over het coronavirus. Zo voorkomen jullie dat hij of zij de hele tijd geconfronteerd worden met informatie die spanning oproept. Kies één of twee momenten per dag dat hij/zij bezig zal zijn met de Coronacrisis. Spreek af dat de jongere push-mededelingen voor (sociale) media uitschakelt op zijn/haar smartphone, zodat hij/zij niet de hele tijd en op onvoorspelbare momenten informatie ontvangt. Op deze manier nemen jullie zelf de regie over de informatie die op hem/haar afkomt en bepalen jullie wanneer, waar en hoeveel informatie jullie willen krijgen.
  • Zorg voor een tegengewicht voor al het slechte nieuws dat ons deze dagen overspoelt. Bespreek met de jongere elke dag 3 dingen die positief of goed waren die dag. De zon scheen. De vogeltjes fluiten want het wordt lente. De soep was lekker. Hoe klein ook, het bewust nadenken over de positieve dingen die er elke dag zijn is het beste vaccin tegen het slecht-nieuws-virus. En het is ook een manier van op het contextknopje drukken, want het plaatst het onaangename nieuws in een bredere context waar ook leuke en positieve zaken gebeuren.
  • Wanneer je cliënt toch piekert, plan dan samen piekertijd in en zorg voor activiteiten die je afleiden voor de rest van de dag.
  • Tips die je als begeleider kan geven bij spanningen in de leefsituatie:
    • Neem met zijn allen (maar los van elkaar) een time out.
    • Blaas stoom af: rondje rennen, de trap op en af stieren, stompen in een kussen.
    • Praat over de situatie/escalatie; wat ging er mis?
    • Zoek nieuwe oplossingen die jullie als huisgenoten helpen en stem oplossingen met elkaar af.
    • Zoek steun bij de begeleider of gezinscoördinator.
    • Bouw een STOP-KNOP in of een TIME OUT KAART- ieder gezinslid/iedere huisgenoot mag deze één keer per dag inzetten om een situatie te pauzeren. Dit betekent niet dat het onderwerp verdwijnt, maar dat je het er even niet over hebt. Pak dit op een later, rustiger, moment weer met elkaar op.
  • De apps Calm, Headspace, Mindfulness apps en Insight Timer kan je gebruiken voor meditatie. De app kan ondersteunen bij het beter slapen, krijgen van meer zelfvertrouwen en het verminderen van angst en stress.
  • De de Selfcare App Woebot is een robot app die je door middel van vragen stellen tips geeft en laat nadenken over je doelen en hoe je die kan bereiken. Dit is gebaseerd op methodes van CGT.
  • BackUp door 113 is een app die handvatten biedt als je zelfmoordgedachten hebt. De app biedt houvast met verschillende tools die kunnen helpen om een crisis te overbruggen of een volgende crisis te voorkomen. Ook als je iemand die aan zelfmoord denkt, wilt helpen, kun je met BackUp aan de slag. De app heeft de volgende opties voor de cliënt en betrokkenen:
  • Verzamel belangrijke contactpersonen onder BackUps: een vriend, familielid of hulpverlener. Met wie kan contact worden opgenomen op het moment dat het niet gaat? Je kunt ook een nood-sms opstellen om direct te versturen naar een BackUp (zodat die niet meer geschreven hoeft te worden op een moeilijk moment).
  • BackUp kaarten: BackUp Kaarten maken van activiteiten die je kunt ondernemen om rustiger te worden op moeilijke momenten. Verzamel ideeën en activiteiten die je afleiding geven en je helpen weer controle te krijgen over je gedachten.
  • BackUp Box: Vul je BackUp Box met foto’s, muziek, quotes en afspraken in de toekomst om naar uit te kijken. Zo heb je een overzicht van dingen waar je blij van wordt. Wat geeft jou een positief gevoel?
  • Veiligheidsplan: het veiligheidsplan helpt je om in 6 stappen een crisis te overbruggen. Vul hem in op momenten dat het beter met je gaat, zodat je bij een crisis weet wat te doen. Vind je het moeilijk om deze stappen in te vullen? Doe het dan samen met één van je BackUps.
  • BackUp zijn: help iemand anders er bovenop te komen door iemands BackUp te zijn.
  • Een andere app die kan ondersteunen in de hulp aan cliënten met mogelijke zelfmoordgedachten is de app Vraag Maar van 113. De VraagMaar app helpt je om het gesprek aan te gaan. Wil je weten wat te doen als iemand aan zelfmoord denkt? Veel mensen vinden het lastig om over zelfmoord te praten, maar het kán wel. De VraagMaar app helpt je erbij, met uitleg, oefeningen, tips & tricks. Met een gesprek kan jij het verschil maken.
  • De app On Track Again kan cliënten ondersteuning bieden als hij/zij onlangs een zelfmoordpoging heeft gedaan. Verder leven na een zelfmoordpoging: dat is niet eenvoudig. Deze app ondersteunt in de moeilijke periode na een poging waarin je je leven terug op de rails probeert te krijgen. Deze app reikt handvaten aan om moeilijke momenten door te komen. Het is een handig instrument waarmee je een hulp-kit kunnen samenstellen.
  • De app Crisisbuddy vertelt je wat je te doen staat in een situatie waarin je het even niet meer weet. Crisisbuddy is bedoeld voor jongeren die te maken hebben met heftige emoties en moeite hebben dat gedrag om te zetten. Als begeleider kan je je cliënt aansporen om de app te downloaden en kan je de app samen doornemen. Per emotie/crisissituatie geeft de app een aantal oefeningen voor het omgaan met het gevoel en het gedrag waar je naar neigt.
  • De app Suzie kan online helpen om weer rustig te worden als je het moeilijk hebt of ongewenste prikkels ervaart. Er worden tips gegeven of dingen aangereikt die je fijn vindt: je eigen muziek, foto’s of filmpjes. Ook kan je er contactpersonen in toevoegen die je kan bereiken als het even minder goed gaat. Ook dit is een app die jongeren kunnen gebruiken als ze het even moeilijk hebben.
  • Via de app Daily Mood Tracker kan je iedere dag aangeven hoe je je voelt en daarbij aangeven waarom dit zo is. Je kunt voor periodes terugkijken hoe je gemoedstoestand is geweest. Als begeleider kan je op deze manier met je cliënt in gesprek over hoe hij of zij zich voelt, hoe dit gevoel ontstaat en welke aanpassingen eventueel gedaan kunnen worden.
  • Voor jongeren die last hebben van angstaanvallen is er de app PanicShield. PanicShield (Engelstalige app) is er voor mensen die last hebben van paniekaanvallen. De app bevat 4 verschillende modules: 1. een gids (psycho-educatie), 2. ademhalingsoefeningen, 3. interoceptieve exposure en 4. external exposure.
  • Samen met social design studio Echter Ontwerp en Muzus maakte Garage2020 eerder al het spel ‘Happy Hall’, een handige tool om op een leuke manier stil te staan bij je eigen emoties en die van de andere gezinsleden. Juist nu kan het spel helpen om elkaar beter te begrijpen, daarom is er nu een ‘Do It Together’-versie gemaakt die voor iedereen gratis toegankelijk is. Je kunt het downloaden en zelf printen.  Heb je geen printer? Laat dan hier je contact-gegevens achter om het spel per post te ontvangen.
Zelfvertrouwen en zelfbeeld
  • Maak samen een kwaliteitentrofee. Laat je client of teken beide een trofee. Laat de client zijn of haar kwaliteiten benoemen. Soms is dit lastig en kan je helpen door middel van het noemen van een aantal kwaliteiten welke de client kan kiezen. Deze kwaliteiten schrijf je in de trofee en zo heb je een mooie trofee met al je kwaliteiten. Kies een mooie zichtbare plek in huis om de trofee op te hangen.
  • Het zonnetje in huis: Laat de client een rondje knippen of doe het samen. In het rondje schrijft de client: het zonnetje in huis. Knip daarnaast reepjes uit het papier. Dan mag de client aan verschillende mensen (vrienden, familie, begeleiders) complimentjes vragen en deze op de reepjes schrijven. Plak de reepjes om het rondje heen. Zo heb je een echte complimenten zon. Kies een mooie zichtbare plek in huis om de trofee op te hangen.
Gezonde leefstijl

Juist in deze tijd is het belangrijk om goed voor onszelf te zorgen. Daarom vind je hieronder tips om samen met de jongere op afstand te werken aan een gezonde leefstijl.

  • Bedenk een toffe StayHomeChallenge: wie kan het vaakst hooghouden met een wc-rol? Daag elkaar uit via Facetime of maak een filmpje en stuur die naar elkaar op.
  • Hier vind je een online tool over gezond eten en bewegen.
  • Ga samen sporten via beeldbellen. Bedenk bijvoorbeeld digitale bootcamp. Op Pinterest en YouTube zijn allerlei workouts te vinden die je thuis kunt doen.
  • Ga samen rond etenstijd hetzelfde gezonde recept stapsgewijs koken via videobellen.
  • Ga beeldbellen en start de wandeling; ga op zoek naar een aantal dingen die je moet zien of opzoeken. Doe een challenge met het aantal stappen dat je zet. Deze kun je terugvinden op je smartphone.
  • Doe op afstand mindfulnessoefeningen of yogaoefeningen met de jongere. Via beeldbellen doorloop je samen de oefeningen. Er zijn online, bijvoorbeeld op YouTube, veel voorbeelden te vinden.
  • Jellinek Zelfhulp biedt online gratis hulp bij het stoppen of minderen van het gebruik van alcohol, cannabis, gokken en tabak. Met de app Jellinek zelfhulp registreer je snel en eenvoudig het gebruik. Dit registreren geeft inzicht in het gebruik en mogelijke risicosituaties voor gebruik. Ook de app Middelen Meter helpt bij het inzichtelijk maken van gebruik en draagt daardoor bij aan het maken van bewuste keuzes.
  • Met deze yogakaart kan je spelenderwijs in beweging komen. Om de beurt gooi je met een dobbelsteen en kiest degene die gooide een van de oefeningen die bij dat getal hoort. Vervolgens doen jullie die oefening voor minimaal 10 seconden. Dan wisselen jullie van beurt.
Overige tips
  • Begeleid je een slechthorende of dove leerling in de klas of heeft je cliënt gehoorverlies? Dan is het belangrijk dat je weet wat de impact van gehoorverlies is en wat dit betekent voor iemands identiteit. Omdat Kentalis op dit moment geen cursussen op locatie kan geven, bieden ze je de kans om tijdelijk gratis online cursussen te volgen over deze thema’s. De cursussen zijn hier te vinden.