Tips voor de begeleiding van kinderen tot en met twaalf jaar

Het kan zo zijn dat je de begeleiding niet live kunt bieden en afstand moet bewaren. We snappen dat dit ook van jou en van de kinderen, jongeren en gezinnen die je begeleidt veel creativiteit en flexibiliteit vraagt. Desalniettemin is het juist in deze tijd nóg belangrijker om goed in contact te blijven met het kind of het gezin dat je begeleidt en ze op afstand te ondersteunen waar dat kan. Om je op weg te helpen delen we in dit document graag tips over hoe je de begeleiding op afstand kunt vormgeven. In dit document vind je de tips voor de begeleiding van kinderen met een (ontwikkelings)leeftijd tot twaalf jaar.

Is er voor gekozen om voor jouw begeleiding niet in te zetten op begeleiding op afstand? Houd dan alsnog een kort lijntje met het gezin. Dit kan inhouden: af en toe even een foto sturen, bellen, een planning maken voor structuur. Hiermee kan voorkomen worden dat het voor het kind spannend is om de begeleiding weer op te starten.

Heb je zelf te gekke ideeën en tips, waar ook andere begeleiders iets aan kunnen hebben? Mail ze dan naar info@team050.nl of stuur een bericht naar je gezinscoördinator, zodat we ze kunnen delen met alle begeleiders. We zullen dit document regelmatig bijwerken en updaten in Klik zodat iedereen uit genoeg ideeën kan putten.

Tips per domein
Aanbrengen van structuur en het werken aan schoolse taken

Door het wegvallen van verschillende dagelijkse bezigheden is het voor het kind of gezin dat je begeleidt belangrijk om structuur in hun dagen te krijgen. Veel scholen verwachten dat er thuis bijvoorbeeld aan schooltaakjes gewerkt wordt. Het is handig om hiervoor samen met het kind of gezin een plan te maken. Hieronder vind je tips voor het aanbrengen van structuur en het werken aan schoolse taken. Let op! Ga je op afstand begeleiden bij schoolwerk? Laat de werkwijze dan zo veel mogelijk aansluiten bij die van school. Vaak hebben scholen de kinderen ook al voorzien van inloggegevens om het schoolwerk digitaal voort te kunnen zetten.

Aanbrengen van structuur

  • Je kunt ouders op afstand ondersteunen door een dagplanning of weekplanning te maken. Daarbij kan je bijvoorbeeld gebruik maken van een pictosysteem. Picto’s kan je hier vinden.
  • Je kunt ouders op afstand ondersteunen door een beloningssysteem te maken. Leuke beloningskaarten zijn hier te vinden.
  • Dagschema’s en andere tips voor ouders van jonge kinderen kan je hier bijvoorbeeld vinden.
  • Op deze website vind je een stappenplan voor ouders over hoe ze met hun kind met ASS kunnen praten over de sluiting van de school. Verder vind je hier ook een dagplanning.
  • Maak in overleg met ouders en het kind afspraken over schermtijd. Denk mee in opties voor schermtijd waarbij ook nog mogelijkheid tot bewegen is, zoals dansspelletjes en fitnessspelletjes. Een voorbeeld van een schermtijdplan vind je hier.
  • Maak gebruik van Discord of download de Discord applicatie. Niet alleen om te communiceren, maar ook om te structureren en te plannen. Discord is een gratis softwareapplicatie voor tekst-, video- en audiocommunicatie tussen gebruikers. Discord maakt gebruik van servers en kanalen, een gebruiker kan een eigen server starten op Discord en heeft het beheer over zichtbaarheid en de deelnemers in zijn server. Je kan op Discord een server maken voor de begeleiding. Daar een structuur in aanmaken die je zelf prettig vindt om mee te werken. Een server maak je vrij eenvoudig aan: door op de knop server toevoegen te klikken; als je server is aangemaakt kun je met een druk op de rechtermuisknop een kanaal aanmaken of bewerken.
  • Via de website van Colette de Bruin zijn gratis materialen te downloaden: thuis zonder vakantie (eveneens stappen voor dagstructuur), emotiethermometer, aftelkalender thuis zonder vakantie.
  • Op deze site staan onder ander dagschema’s om een normale schooldag na te bootsen. Ook staan hier veel tips voor binnenactiviteiten.
  • Ben je geflipt? Dit YouTube kanaal komt dagelijks met een uitzending om kinderen en ouders te helpen om thuisonderwijs gestructureerd en leuk te laten verlopen.
  • Any Do (IOS en Android) is een app voor het maken van to do lijstjes en het krijgen van herinneringen voor taken.

Werken aan schoolse taken

  • Lees digitaal boekjes voor aan het kind dat je begeleid. Plan bijvoorbeeld twee keer per dag een kwartiertje in waarop je digitaal gaat voorlezen.
  • Je kunt het kind de opdracht geven om een gratis website maken over een bepaald onderwerp, via deze website.
  • Vraag het kind een korte spreekbeurt te maken en te geven aan jou en zijn/haar gezinsleden. Jij kunt hem of haar helpen in de voorbereidingen door samen een stappenplan te doorlopen en te bespreken hoe je kunt leren presenteren.
  • Op www.natuurwijs.nl/natuuropdrachten vind je allerlei te gekke opdrachten over de natuur, zoals een lineaalsafari.
  • Laat het kind een vlog maken over een bepaald onderwerp.
  • Maak samen met/voor het gezin een dagplanning voor thuisonderwijs. Gebruik bijvoorbeeld onderstaand schema:

 

o    08.30 – 08.45   De dag gezamenlijk voor bespreken

o    08.45 – 09.15  Activiteit 1 iets dat moet

o    09.15 – 09.45  Activiteit 2 iets dat mag

o    09.50 – 10.10  Tijd voor eten en drinken. Denk aan de vitamine C, goed fruit eten!

o    10.15 – 11.00  Bewegingsonderwijs

o    11.00 – 11.30  Tijd voor de tablet of tv

o    11.30 – 11.45  Lezen / voorlezen

o    11.45 – 12.00  Opruimen en de tafel helpen dekken

o    12.00 – 12.30  Tijd voor eten en drinken.

o    12.30 – 13.00  Beweging

o    13.00 – 13.45  Activiteit 3 iets dat moet

o    13.45 – 14.30  Activiteit 4 iets dat mag

o    14.30 – 15.00  Knutselen of tekenen

o    15.00 – 15.15  Lezen/ voorlezen

o    15.15 – 15.45  Tijd voor de tablet of tv

o    15.45 – 16.30  Tijd voor een gezelschapsspel

o    16.30 – 17.15  Beweging

o    17.15 – 18.00  Zelf spelen zodat ouders kunnen koken

 

  • Op Structuurjunkie kun je gratis een planner downloaden waarmee je een dagplannning kan maken.
  • Overleg met (de school van) het kind dat je begeleidt of er inloggegevens zijn voor Squla, Ambrasoft of Gynzy.
  • Via Kahoot kun je een quiz maken voor of met het kind dat je begeleidt. Dit kan je bijvoorbeeld ook gebruiken om op afstand te overhoren.
  • Help het kind/het gezin mee om een aparte werkplek te creëren waar hij/zij kan werken aan schoolse taken. Maak daarbij de afspraak dat deze plek weer wordt opgeruimd als het schoolwerk klaar is. Zo blijft de structuur tussen schoolse taken en vrije tijd helder. Zorg er samen voor dat het kind een fijne plek heeft gevonden.
  • Op de website van SchoolTV zijn voor alle leeftijden veel leerzame uitzendingen te vinden, verwijs ouders en kinderen hier naartoe.
  • Op leestrainer staan spellen gericht op lezen over verschillende thema’s.
  • Op tafeldiploma kun je tafels oefenen door middel van spellen.
  • Op redactiesommen kan geoefend worden met sommen van groep 3 tot en met groep 8.
  • Op spellingoefenen kan worden geoefend met spelling.
  • Via CodeSchool kunnen kinderen leren programmeren. Ze hebben vanwege het Corona virus de website voor iedereen opengezet. Zo kan ook jouw jongere aan zijn/haar code-skills werken!
  • Gratis online les van een leuke, enthousiaste basisschooldocent:
    ‘Mijn naam is Joanna Harbers en ik ben basisschooldocent. Doordat alle scholen gesloten zijn heb ik besloten om vanuit mijn appartement les te geven voor wie dat wil. Je kunt mij bereiken via skype. Mijn skype-naam (de code) is: Live:.cid.612779439fcf1782. Je kunt me ook vinden onder: live les Joanna Harbers. Om mij goed te kunnen voorbereiden of meerdere gesprekken samen te kunnen voegen vraag ik de volgende informatie via skype toe te sturen. 
    – de groep waar je kind in zit 
    – over welk vakgebied het gaat 
    – welk onderwerp in het vakgebied 
    Nadat ik de informatie heb gekregen probeer ik zo snel mogelijk een videogesprek te starten. 
    Je kunt me bereiken van 9:30 – 12:30 uur en 13:15 – 17:00 uur.’
  • Op deze site staan allemaal kant-en-klare werkboekjes op met rebussen/taalopdrachtjes/rekenopdrachten/kleurplaten/etc.
  • Tv-bioloog Freek Vonk heeft een YouTube-serie gemaakt waarin hij als Meester Freek lesgeeft. Kinderen kunnen een dierenpaspoort downloaden en meedoen aan de opdrachten in de video’s. Bekijk de video’s het hier.
  • App ‘Garfield Count Me In’! Op een leuke manier oefenen met rekenvaardigheden.
  • Creatief rekenen met klei! Laat het kind met klei verschillende voorwerpen kleien (indien het kind geen klei heeft, kan hij/zij ook figuren uit papier knippen), zoals sterretjes, rondjes en vierkantjes. Maak stapeltjes van verschillende hoeveelheden en laat het kind tellen hoeveel er liggen. Of leg een briefje neer met rekensommen naast elke stapel, waarop bijvoorbeeld staat: 1 sterretje/rondje/vierkantje kost 3 euro, hoeveel kost het de hele stapel?
  • Als het kind geen WIFI heeft voor het schoolwerk: KPN stelt WIFI beschikbaar.
  • Voor het maken van sheets om te oefenen met schrijven.
  • Juf Renée plaatst VLOG’s op haar YouTube kanaal voor kinderen. In deze VLOG’s geeft ze allerlei leuke, creatieve en leerzame opdrachten die kinderen thuis kunnen uitvoeren! Je kunt haar kanaal hier volgen.
  • Op deze site kan je cliënt allerlei leuke verhalen en boekjes luisteren.
  • Tips om spelenderwijs te leren.
  • Hier vind je verschillende werkboekjes voor de verschillende groepen.
  • Een speurtocht in de natuur, een lijst maken met dingen die ze moeten zoeken. Denk aan kleuren in de natuur. Gladde, harde en zachte materialen of bijvoorbeeld bloemen, bomen en insecten.
  • Het Van Goghmuseum in Amsterdam heeft een deel van hun website ingericht met leuke activiteiten om online kennis te maken met Vincent van Gogh. Zo kunnen kinderen kleurplaten downloaden en hun eigen Van Gogh meesterwerk maken. De avonturen van Bax, Toby en Pepper uit StoryZoo zijn via YouTube te volgen. En je krijgt online teken- en schildertips via YouTube en divers filmmateriaal voor kinderen van 8 tot 12 jaar over het leven van Vincent van Gogh.
  • Het Online Rijksmuseum voor families heeft een Rijksstudio met kijk- en doetips beschikbaar. Bijna 700.000 kunstwerken staan online, van de Nachtwacht tot Nijntje. Met de tips en opdrachten leer je de kunstwerken kennen. Er staan magazines online waarmee je binnen no-time een Rembrandt expert bent. De workshops die je normaal gesproken in het Rijksmuseum kunt volgen, zijn nu via kleurplaten en tekentips online te volgen. Speciaal voor kinderen zijn ook de Klokhuis-tour en de SchoolTV-tour met alle geheimen van de Nachtwacht op de website te vinden
  • Ontdek thuis de wereld om je heen met het thuismuseum van NEMO. Via “wist-je-dat”, “doe-het-zelf” en “test-jezelf” staat de website van NEMO boordevol leuke weetjes en experimenten die je thuis kunt lezen en doen. Maak zelf een hagelslagzuiger of een bruisbal, wek energie op uit citroenen, meet je reactiesnelheid of film een slowmotion. Buig je over vragen als “waarom klinkt je eigen stem raar?”, “hoe knuffel je iemand aan de andere kant van de wereld?”, “hoe werkt energie?” en nog veel meer. Met het thuismuseum van NEMO kun je al je dagen vullen.
  • Je kunt aan de bak met kinderen via een speciale pagina van het Scheepvaartmuseum. Hier kun je leren scheepsknopen leggen, luisteren naar fragmenten uit de junior audiotour of samen een periscoop maken.
  • Voor de kinderen in de basisschoolleeftijd heeft het Spoorwegmusem de website techlabindeklas. Hier staan, gegroepeerd naar onderbouw, middenbouw en bovenbouw, verschillende lessen, filmpjes, werkbladen, proefjes, klikbladen en quizjes klaar over treinen. Een leuke interactieve website om meer te weten te komen over treinen.
  • Het Anne Frank Museum komt naar je toe. Kijk het levensverhaal van Anne Frank in een korte video, loop rond in het het achterhuis van Anne Frank Huis via een virtuele tour, en bekijk het woonhuis van de familie Frank voordat ze moesten onderduiken via een 360 graden video.
  • Kinderen kunnen gamen en leren dankzij deze website die het Sciencecenter Geofort heeft ontwikkeld. In Geocraft bouw je samen met andere kinderen heel Nederland na met 1.000 miljard minecraftblokjes. Alle huizen, rivieren, wegen en bomen van Nederland vind je in dit spel. Stap in de Minecraftwereld en bouw je eigen huis na in GeoCraft.
  • Het Mauritshuis heeft een website ontwikkeld waar je met 5 teams/personen een quiz op deze website kunt doen. Leuk en leerzaam voor kinderen in de basisschoolleeftijd en hun families.
  • Het Teylers Museum heeft een aantal Teylers Thuis tips voor kinderen. Op de website kun je kleurplaten downloaden of voorlezen uit het boek Beer is los. Ook staan er eenvoudige proefjes voor kinderen vanaf 8 jaar om uit te voeren. Of je gaat thuis aan de slag met de Kunst en Vliegwerk workshops. Ook kun je de splinternieuwe app Grootmeesters gratis gebruiken. In deze app stap je in de wereld van grootmeesters zoals Michelangelo, Rafaël en Rembrandt door te tekenen met Augmented Reality.
  • Onder de titel “Slot op Slot” zet het Muiderslot de deuren online wagenwijd open. Wekelijks wordt een leuke doe-opdracht voor thuis gedeeld. De eerste opdracht heet “lockdown in het kasteel” waarbij je de opdracht krijgt zelf een 21ste-eeuws kasteel te ontwerpen met alles en iedereen die je nodig hebt bij een lockdown. Onder de mooiste ontwerpen wordt een prijs verloot. Ook brengt het kasteel filmpjes, foto’s en de collectie en tuinen bij de cliënt thuis. De museumconservator vertelt bijvoorbeeld dat kinderen in de Middeleeuwen hele andere dingen leerden dan nu, namelijk zwaardvechten. En je kunt een virtuele rondleiding door het kasteel volgen.
  • Wandel virtueel door Nederlandse natuurgebieden. Natuurmonumenten brengt de natuur bij je thuis. Maar liefst 19 natuurgebieden kun je virtueel bezoeken via Google Street View. Met 360-graden beelden kun je de bijzondere natuurgebieden virtueel verkennen vanaf je computer, smartphone of tablet. Er is een afwisselende keuze tussen de natuurgebieden. Hou je van bossen, dan kun je naar de Veluwe, wil je liever waternatuur, dan wandel je door de Weerribben-Wieden of Tiengemeten. Zelfs een bezoekje aan Schiermonnikoog is mogelijk. Via deze website kun je je wandeling naar keuze uitzoeken.
  • Beleef de lente realtime. Wil je liever live en realtime beelden van de natuur? Op de website van de Stichting NestkastLIVE zijn beelden te volgen via tientallen webcams van nesten en nestkasten met broedende vogels. Zoals de broedende lepelaars in de Nieuwkoopse Plassen. Of de bosuil die inmiddels op de eieren zit te broeden. Via nagenoeg alle webcams is nieuw leven te bewonderen binnenkort. Ook de website van de Vogelbescherming biedt een kijkje in nesten van ooievaars en andere bijzondere vogels.
  • Via de website “ondertussen in Blijdorp” worden beelden uitgezonden over het wel en wee van de dieren in de dierentuin Blijdorp in Rotterdam. Snuffel in de dierendossiers, gluur via webcams bij de verschillende dieren in de dierentuin, zoals de gieren, de okapi’s, olifanten en neushoorn. Volg de belangrijkste dierennieuwtjes via social media of maak een virtuele wandeling door de dierentuin met Google Street View.
  • Ook Burgers Zoo ontdek je vanuit je huiskamer. Breng een bezoek aan Burgers Zoo met een virtual reality bril en ga zelf in de oceaan zwemmen en in het kraamverblijf van het aardvarken kijken. Ontdek de safarivlakte, ga de bush in en kijk hoe de panters te eten krijgen.
  • Virtuele autosafari in Beekse Bergen. De rangers van Safaripark Beekse Bergen nemen je mee op een virtuele autosafari. Elke dinsdag en donderdag komen er nieuwe filmpjes online. In de ochtend wordt een opdracht meegegeven en in de middag komt de ranger terug met uitleg. Abonneer je hiervoor op het YouTube-kanaal van Beekse Bergen.
  • Dierentuin AquaZoo in Leeuwarden is gestart met online lessen via AquaSchool. Elke ochtend om 11 uur kun je een online les volgen van een dierenverzorger en vragen stellen. Je kunt dus zelf het onderwerp bepalen.
  • Een online kijkje bij dierenpark de Oliemeulen. Via een Facebook livestream wordt door Dierenpark de Oliemeulen in Tilburg elke donderdag een kijkje achter de schermen gegeven bij de verzorging van de dieren. Je kunt je vragen stellen over je lievelingsdieren, zien hoe de krokodillen en slangen worden gevoerd en hoe de roofvogels vliegen.
  • Theatergroep Kwatta maakt veel kindervoorstellingen. Zij hebben maar liefst vijf theatervoorstellingen op internet gezet. Je kunt kiezen uit Mariken (6+), Jabber, Dissus (8+), Mismuis (6+) en Hou van die hond (8+).
  • Theater Rotterdam maakt leuke familievoorstellingen. Ook zij hebben een online aanbod beschikbaar gesteld. De familievoorstellingen De Gelaarsde Poes en Snorro zijn online te zien nu via hun website.
  • Kijk samen naar de oude voorstellingen van Maas Theater en Dans. Elke dag komen er nieuwe producties beschikbaar en ze blijven zeven dagen online staan. Onder hun voorstellingen van Alice in Wonderland (8+), De Jokkebrokker (6+) en Foutje (4+) zijn nu te zien.
  • Het Laagland theater brengt hun eerdere kindertheaterproducties in de woonkamer. De leukste (o.a. Peter Pan en Joris & de drakentemmers) staan online en zijn te zien via hun website. Naast energiek theater brengt Laagland ook ‘bonusmateriaal’: een aantal opdrachtenfilmpjes die jou en je kind(eren) op speelse wijze meevoeren in de thema’s van de voorstellingen of een kijkje bieden achter de schermen.
  • Theater Sonnevanck produceert leuke kindertheatervoorstellingen. Elke maandag zetten ze een voorstelling online. Op dit moment hebben ze een tweetal van hun voorstellingen op de website staan, zodat je ze thuis kan bekijken. De voorstellingen Sneue gevallen (6+) en Zwijnenstal (8+) zijn via hun eigen website te zien. Bij elke voorstelling zit educatief materiaal, zodat je na de voorstelling nog opdrachten en testjes kan doen.
  • -Mobile stelt gratis PrePaid simkaarten met 50GB data beschikbaar voor kinderen die onderwijs moeten volgen, maar thuis geen internettoegang hebben. De PrePaid kaarten zijn hier aan te vragen.
  • Je kan werkbladen maken die aansluiten bij het niveau en de interesses van de client. Je kan bijvoorbeeld rekensommen maken die de client kan maken die gaan over paarden. Om het nog persoonlijker te maken kan je afbeeldingen gebruiken van paarden of honden van de client zelf.

Concentratie

  • Memorie en kwartet spelen (kan ook online).
  • Ga op zoek naar (online) puzzels en verwijs kinderen en hun ouders hier naartoe.
  • Speel een woordspel via beeldbellen. Noem een woord, het kind moet vervolgens een woord verzinnen dat met de laatste letter van het eerste woord begint. Het spel kan moeilijker worden gemaakt door de woorden in een categorie te laten vallen, zoals dieren of landen.
  • Kennismakings-galgje kun je goed via videobellen met elkaar spelen. Je speelt het zoals je galgje normaal gesproken speelt, alleen is het woord wat je moet raden nu het antwoord op een vraag over jezelf! Wanneer je achter het woord komt, geeft je dit op een speelse manier weer een opening om een gesprek aan te gaan over dit onderwerp!
Vrijetijdsbesteding

Met het wegvallen van school, sport en andere dagelijkse activiteiten hebben de kinderen die we begeleiden waarschijnlijk nog meer vrije tijd. Waar sommigen van hen het normaal gesproken al lastig vinden om voor bijvoorbeeld een uurtje of een woensdagmiddag iets te bedenken, wordt dat waarschijnlijk nu alleen maar lastiger. Met onderstaande tips kan jij ze vast verder helpen!

  • De Groninger Museum challenge. Elke week een nieuwe opdracht.
  • Begeleidingsmomenten met jonge kinderen kunnen ook prima digitaal! Samen een tekening maken, dezelfde bordspellen doen, boodschappen doen of bakken via beeldbellen.
  • Maak met het kind dat je begeleidt een lijst van leuke dingen die hij/zij kan doen in de thuissituatie (spelletjes, tekenen, games, films, koken, bakken, yoga, mediteren, sportoefeningen, podcasts luisteren, lezen, wandelingetjes, etc.).
  • Plan dagelijks een belmoment in met het kind. Tijdens het moment trekken jullie beide jullie jas en schoenen aan om een wandeling te maken. Tegelijkertijd kan het kind met je kletsen en even ventileren en kunnen jullie zijn/haar planning voor de dag doornemen.
  • Maak samen een activiteitendoos met plaatjes van activiteiten die het kind leuk vindt om te doen. Iedere dag pakt het kind een kaartje uit de doos met een activiteit die hij/zij die ochtend of middag gaat doen.
  • De bibliotheek stelt gratis luisterboeken beschikbaar. Ze hebben de luisterbieb app opengezet met twaalf luisterboeken.
  • Maak met ouders afspraken over beloningen, zoals: langer opblijven, iets leuks doen met papa of mama, een ijsje of lekker toetje, kiezen wat te eten, klein cadeautje, een film kijken of een feestmaal. Leuke beloningskaarten zijn hier te vinden.
  • Via deze pagina worden kinderen uitgedaagd om iets in de ruimte te tekenen; dit kan online worden geplaatst.
  • Via de instagrampagina van The Kidspiration Club, waar opdrachten worden gegeven om thuis te maken, met voorbeelden.
  • Om 16.00 uur komt er iedere dag een leuke show op Facebook van Titus en Fien. Een leuke show met humor.
  • Via Maps en streetview kan je een speurtocht uitzetten in de wijk van het gezin. Onderweg zijn er allerlei opdrachten te bedenken met foto’s en video’s, bijvoorbeeld probeer samen de bovenkant van het straatnaambordje te raken, zoek dit elektriciteitskastje, maak zo veel mogelijk foto’s van bloemen etc. Je kan van tevoren de speurtocht uittypen in Word en dit naar ze sturen, of onderweg contact houden en stap voor stap instructies geven.
  • Maak in Kahoot een quiz over een onderwerp dat je cliënt interesseert! Zo heeft een begeleider een voetbalquiz gemaakt voor een jongen die hier helemaal weg van is!
  • Een speurtocht in de stad 0-7 jaar. Een lijst met voorwerpen die ze moeten zoeken in hun buurt, denk aan een stoplicht of een politieagent leuk vorm gegeven met plaatjes.
  • Een voorbeeldlijst met spelletjes die je binnen en buiten kan doen (denk aan bewegingspelletjes waarin kinderen elkaar na moeten doen door bijvoorbeeld snel op de juiste kleur te springen) is op te vragen bij je gezinscoördinator.
  • Je kunt via de app nummi online tegen elkaar rummikubben! Leuk als je een spel tegen elkaar wil spelen
  • Het spel Roblox kun je makkelijk downloaden op je laptop en is te spelen samen met het kind/de jongere, je kan dan ook videobellen.
  • Er staan een heleboel LEGO ideeën op YouTube. Bijvoorbeeld deze.
  • Om meer buiten bezig te zijn: voor de client, geef de client iets te tekenen met stoepkrijt. Er kan een foto naar de begeleider gestuurd worden van het resultaat. Of dat de client iets maakt met takken of iets dergelijks. Gerichte opdracht meegeven wat ze moeten maken helpt.
  • Op www.proefjes.nl zijn allerlei leuke experimenten te vinden die thuis gedaan kunnen worden.
  • Met de app Troovie kun je zelf een speurtocht met een spannend verhaal maken, met de app kan je cliënt de straat op en moet hij de instructies volgen om de speurtocht af te ronden.
  • Hier kan je online een mandala tekenen.
  • De bibliotheek heeft 100+ boeken gratis als e-book beschikbaar gesteld, voor volwassenen en kinderen. Je kunt deze hier vinden.
  • Bedenk je eigen geheimtaal samen met de cliënt. Maak bij alle letters van het alfabet een symbool. Schrijf briefjes met deze symbolen en laat deze aan elkaar zien.
  • Bedenk je eigen geheimtaal samen met de client. Maak bij alle letters van het alfabet een symbool. Schrijf briefjes met deze symbolen en laat deze aan elkaar zien.
Zelfredzaamheid

Ook de begeleiding rondom het zelfstandig worden kunnen we op verschillende manieren op afstand vorm geven. Dit is misschien hét moment om hier wat meer aandacht en tijd voor te hebben. Betrek ouders actief bij de afspraken die je maakt en de acties die je met het kind onderneemt en werk bijvoorbeeld met beloningskaarten.

  • Maak in overleg met ouders en het kind een planning van taakjes in het huishouden die gedaan moeten worden. Spreek af dat het kind na iedere afgeronde taak een update aan jou geeft door bijvoorbeeld een foto met een grappige pose te sturen.
  • Begeleid het kind via beeldbellen bij het maken van een stappenplan voor bijvoorbeeld tandenpoetsen, handen wassen, aankleden etc. Laat het kind daarbij dingen tekenen of laat hem of haar bijbehorende plaatjes zoeken op internet (sclera.be).
  • VVN voor het oefenen van verkeersexamens.
  • Laat het kind een online gebarentaal cursus volgen.
  • Via  Allerhande Kids kan je leren koken met lekkere en makkelijke recepten. De recepten zijn eenvoudig te maken. Ingrediënten en stappen worden begeleid met duidelijke foto’s.
Sociale contacten

Je zult zelf al merken dat het vervelend is om niet te kunnen afspreken met familie of vrienden. Ook de kinderen die we begeleiden missen het sociale contact met vriendjes, vriendinnetjes en bijvoorbeeld familieleden. Hieronder geven we tips hoe je samen met het kind toch kan werken aan het onderhouden van sociale contacten, maar dan op afstand.

  • Bespreek met het kind hoe hij of zij kan in een groep kan chatten met bijvoorbeeld klasgenoten en vrienden. Bespreek daarbij ook met ouders of zij dit goed vinden en spreek eventueel vaste momenten af waarop het kind gaat chatten.
  • Maak voor elkaar een korte vlog en laat zien wat je aan het doen bent en hoe je dag verloopt.
  • Bespreek met het kind en zijn of haar ouders of er vaste momenten afgesproken kunnen worden waarop er contact is met familieleden of vriendjes/vriendinnetjes via (beeld)bellen.
  • Canva is een app/website waar je foto’s kunt bewerken en als kaart kunt versturen naar familie of vrienden. Stimuleer creativiteit en zorg voor contact met het netwerk.
Emotieregulatie

Ook aan doelen die zijn opgesteld voor het herkennen en/of leren omgaan met gevoelens en emoties, kan tijdens deze periode op afstand worden gewerkt. Misschien roept deze situatie rondom Corona wel gevoelens en emoties bij het kind op, waar jullie samen over kunnen kletsen en waarvoor jullie manieren kunnen bedenken om daar mee om te gaan. Hieronder vind je wat tips.

  • Begeleid het kind op afstand bij het knutselen van een gevoelensmeter, zoals deze.
  • Werk samen aan een werkblad over gevoelens.
  • Laat het kind een dagboekje bijhouden met tekeningen waar hij die dag blij van werd. Tijdens het contactmoment kun je met het kind bespreken wat er leuk was aan die dag en waarom. Focus op het positieve!
  • Uitleg over corona voor kinderen met of zonder autisme.
  • Via de app Daily Mood Tracker kan je iedere dag aangeven hoe je je voelt en daarbij aangeven waarom dit zo is. Je kunt voor periodes terugkijken hoe je gemoedstoestand is geweest. Als begeleider kan je op deze manier met je cliënt in gesprek over hoe hij of zij zich voelt, hoe dit gevoel ontstaat en welke aanpassingen eventueel gedaan kunnen worden.
  • Expertisecentrum Omgaan met Verlies heeft een handreiking geschreven over het informeren en betrekken van kinderen bij het overlijden van een naaste in coronatijd.
  • De apps Calm, Headspace, Mindfulness apps en Insight Timer kan je gebruiken voor meditatie. De app kan ondersteunen bij het beter slapen, krijgen van meer zelfvertrouwen en het verminderen van angst en stress.
  • Samen met social design studio Echter Ontwerp en Muzus maakte Garage2020 eerder al het spel ‘Happy Hall’, een handige tool om op een leuke manier stil te staan bij je eigen emoties en die van de andere gezinsleden. Juist nu kan het spel helpen om elkaar beter te begrijpen, daarom is er nu een ‘Do It Together’-versie gemaakt die voor iedereen gratis toegankelijk is. Je kunt het downloaden en zelf printen.  Heb je geen printer? Laat dan hier je contact-gegevens achter om het spel per post te ontvangen.
  • Hoe zorg je, als professional, voor een goede start van een gesprek met een kind over heftige gebeurtenissen?! De start van een gesprek is belangrijk. Je legt daar de basis. In deze nieuwe podcast krijg je tips over de onderwerpen en afspraken die aan bod kunnen komen. Veel luister plezier!
  • Maak gebruik van een emotie-bus tijdens de begeleiding. Hierin zet je poppetjes met bepaalde emoties aan het stuur of achterin. De emoties die aan het stuur zijn, die zijn op dit moment het meest aanwezig. De andere emoties zijn er wel, maar die voel je op dit moment niet. Op deze manier kun je makkelijker het gesprek aangaan met (jonge) kinderen en je kunt het visueel maken voor visueel ingestelde kinderen.
Gezonde leefstijl

Juist in deze tijd is het belangrijk om goed voor onszelf te zorgen. Daarom vind je hieronder tips om samen met het kind op afstand te werken aan een gezonde leefstijl.

  • Bedenk een toffe StayHomeChallenge: wie kan het vaakst hooghouden met een wc-rol? Daag elkaar uit via Facetime of maak een filmpje en stuur die naar elkaar op.
  • Hier vind je een online tool over gezond eten en bewegen.
  • Ga samen sporten via beeldbellen. Bedenk bijvoorbeeld digitale bootcamp. Op Pinterest en YouTube zijn allerlei workouts te vinden die je thuis kunt doen.
  • Ga samen rond etenstijd hetzelfde recept stapsgewijs koken via videobellen.
  • Ga beeldbellen en start de wandeling; ga op zoek naar een aantal dingen die je moet zien of opzoeken. Doe een challenge met het aantal stappen dat je zet. Deze kun je terugvinden op je smartphone.
  • Doe op afstand mindfulnessoefeningen met het kind. Via beeldbellen doorloop je samen de oefeningen. Op deze website vind je 14 oefeningen voor mindfulness.
  • Oefeningen voor Yoga vind je hier.
  • Hier vind je veel beweegoefeningen die je alleen of samen kunt doen.
  • In het beweegboek van ‘s Heerenloo staan allerlei laagdrempelige beweegoefeningen beschreven voor mensen met een verstandelijke beperking. Een mooie en laagdrempelige manier om juist in deze tijd in beweging tot blijven en plezier te maken. Je vindt het beweegboek hier.
  • Zet als begeleider via Google Maps een route uit voor het kind. Je geeft het kind de opdracht om tijdens de route foto’s te maken van bepaalde punten.
  • Nu de kinderen vanuit huis de lessen volgen is het ook belangrijk om het bewegen niet te vergeten. Sportbedrijf Drachten heeft daarom een boekje gemaakt met leuke opdrachten voor de kleinsten en twee weekplanningen voor de komende tijd voor de wat oudere kinderen. Je vindt deze hier.
Praten over Corona
  • Er is een uitleg van het Coronavirus gemaakt in Taal voor allemaal.
  • Deze uitleg is ook in video vorm te bekijken.
  • Pharosheeft een informatiekaart gemaakt over het coronavirus.
  • Visuele uitleg van de speech van Rutte vind  je hier.
  • Animatie met uitleg over het coronavirus
  • Video’s in Nederlandse Gebarentaal (NGT) over het coronavirus.
  • ‘s Heerenloo heeft een werkblad voor minder piekeren over corona gemaakt.
  • Vermijd dat kinderen en jongeren met autisme overstelpt worden met allerlei informatie over de pandemie. De hele dag door komen berichten binnen op radio, TV maar ook de sociale media. Veel van dat nieuws is éénzijdig negatief (men bericht elke dag over het aantal nieuwe gevallen en sterfgevallen, maar niet altijd ook over hoeveel mensen genezen zijn). Er doet ook heel wat fake nieuws de ronde. Beperk indien mogelijk de info over de pandemie tot één of twee – liefst vaste – momenten per dag. Kijk samen naar TV en luister samen naar de radio. En geef vooral context bij al dat nieuws, zodat kinderen en jongeren een genuanceerd beeld krijgen maar ook leren dat er nog veel zaken zijn die wel goed gaan in de wereld.
  • Vraag op vaste tijdstippen (bijvoorbeeld 1 keer per dag) met welke vragen kinderen zitten en beantwoord hun vragen, maar geef niet meer informatie dan ze nodig hebben.
  • Gebruik een neutrale taal. Vermijd zoveel mogelijk negatief geladen termen zoals gevaarlijk, dodelijk, ramp, vreselijk en vervang waar mogelijk negatieve termen door positieve.  Praat bijvoorbeeld over wat je gaat doen om gezond blijven eerder dan wat je gaat doen om niet besmet te worden. Vertel wat er wel nog allemaal kan en niet alleen wat er niet meer kan en mag.
  • Voor kinderen zijn er leuke instructievideo’s, zoals deze voor het handen wassen zoals handen wassen met Was de Handbeer.
  • Maar ook voor het niezen en hoesten zijn er video’s.
  • Kinderen die je wil overtuigen van de reden waarom we best in de ellenboog niezen kan je laten kijken naar dit filmpje van Het Klokhuis die heel erg concreet en visueel aantoont wat er gebeurt wanneer je niet veilig niest.
  • Standaard instructies kunnen voor bepaalde mensen met autisme te vaag, te abstract of te algemeen zijn. Probeer zoveel mogelijk concreet te communiceren en maak alle maatregelen overzichtelijk (stappenplannen) en visueel. De World Health Organisation heeft een visueel stappenplan voor handen wassen.
  • Voor sommige kinderen en jongeren zijn deze visuele instructies nog te vaag. Zo kan het nodig zijn om een concrete tijdsaanduiding (tel tot 20) of een time timer in te schakelen om aan te duiden hoe lang de handen geschrobd moeten worden.
  • Hier legt uitleghulp Steffie moeilijke informatie over het nieuwe coronavirus op een eenvoudige manier uit. De website is speciaal bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking.
  • De kinderopvang en een deel van de scholen gaan op 11 mei weer beginnen. Kinderen en jongeren mogen vanaf 29 april onder voorwaarden buiten sporten. Wat verandert er precies aan de coronamaatregelen en wat betekenen die veranderingen voor kinderen en jongeren, hun ouders en professionals? Het Nederlands Jeugdinstituut geeft antwoord op de actuele vragen. Je vindt ze hier.
Heb je zorgen?
  • Houd contact met het kind/het gezin.
  • Kijk en luister naar wat ze vertellen, vraag naar de gevolgen van deze coronacrisis voor het gezin; naar hoe ze met de situatie en met elkaar omgaan en vraag daarbij goed door. Bespreek wat daarin de grootste stressfactor is en wat volgens hen kan helpen om dit op te lossen of de stress te verminderen. Het is belangrijk dat ze hier zelf over meedenken.
  • Vraag wie uit het sociale netwerk zou kunnen ontlasten. Om even mee te praten, een wandelingetje te maken, te hardlopen of de kinderen even mee te nemen naar buiten.
  • Overleg in deze situaties altijd met je gezinscoördinator.
Overige tips
  • Begeleid je een slechthorende of dove leerling in de klas of heeft je cliënt gehoorverlies? Dan is het belangrijk dat je weet wat de impact van gehoorverlies is en wat dit betekent voor iemands identiteit. Omdat Kentalis op dit moment geen cursussen op locatie kan geven, bieden ze je de kans om tijdelijk gratis online cursussen te volgen over deze thema’s. De cursussen zijn hier te vinden.