Blogs

Soepel bewegen en draaien op je eigen manier

Februari 2021

Erik van der Veen is ambulant hulpverlener voor kinderen met autisme en heeft de zwarte band in taekwondo (4de Dan, internationaal instructeur). Eén en één is twee, dacht hij. Hij begon zo’n vier jaar geleden met auti-taekwondo: taekwondo voor kinderen en jongeren met autisme. We spraken hem over wat het inhoudt, voor wie het geschikt is en wat onze begeleiders ervan kunnen leren.

Verder lezen


‘Als we het doen, doen we het dan goed?’

November 2020

Op 9 maart roept Rutte ons op geen handen meer te schudden. We hebben te maken met het coronavirus in Nederland, alles wat we kunnen doen om besmetting te beperken zetten we in. We schudden geen handen meer, reinigen de werkplekken en deurklinken extra en we lachen om de vele ontsmettingssprays op de bureaus. Als we het doen, doen we het goed.

Verder lezen


Twentyfour flow – relaxed door je drukke leven

Juni 2020

De perfecte student heeft veel vrienden, een bijbaantje, geen studieschuld, eet gezond en voelt zich niks anders dan gelukkig. Toch? Of is dit de druk die wij onszelf of anderen ons opleggen? Tessa Molenaar werkte met jonge professionals en merkte dat deze druk regelmatig voor stressklachten zorgt. Daar wil Tessa wat aan doen. Haar missie? Een oplossing bieden voor de verschillende problemen waar Millenials en generatie Z’ers tegenaan lopen.

Verder lezen


JIM aanpak (Jouw Ingebrachte Mentor)

Mei 2020

Wist jij dat in 87% van de hulpverleningstrajecten de omgeving van groot belang is geweest? Slechts 13% van de verandering komt op gang door een therapeutische interventie, zo blijkt uit onderzoek. Als we weten dat het directe netwerk van de jongere van grote invloed is, dan zouden we ons juist daarop moeten richten. Dit is een basiselement van de JIM-aanpak. Els Bijman, werkzaam bij stichting JIM (Jouw Ingebrachte Mentor), trainer in de JIM-aanpak en procesbegeleider, vertelt dat de mind-shift van de professional hier begint. Als we betrokken worden bij het oplossen van problemen, moet de professional niet beginnen met het stellen van de wat-vraag, maar met het stellen van de wie-vraag. Bij de JIM-aanpak gebeurt dit: bij de start van de zorg wordt allereerst aan de jongere gevraagd wie uit zijn of haar netwerk mee kan denken in het hulpverleningsproces. Oftewel: wie de JIM kan zijn. De JIM werkt vervolgens samen met de hulpverlener. Maar, hoe werkt dit precies?

Verder lezen


Jong geleerd is oud gedaan!

April 2020

Gezonde keuzes leuk maken en kinderen hier op een passende manier voor belonen: dat is wat Tom sinds 2014 probeert te bereiken met FitGaaf. Tijdens zijn studie Sportgezondheid en management deed hij onderzoek naar de relatie tussen fitheid en creativiteit van werknemers. Maar ook tijdens zijn bijbaan als fitnessinstructeur en Personal Trainer kwam hij erachter dat mensen geneigd zijn gauw terug te vallen in oude, ongezonde gewoontes. Omdat het makkelijker is om op jonge leeftijd wat aan te leren, dan op oude leeftijd wat af te leren, bedacht Tom een methodiek voor gezond opgroeien.

Verder lezen


Informeel leren in het buitenland voor plattelandsjongeren

Februari 2020

De meeste plattelandsjongeren hebben een focus op een veilig en geborgen leven. Het hebben van een partner, een baan en uiteindelijk een huis en een gezin zijn hierbij belangrijke waarden. Naast de meest populaire sporten, banen en hobby’s is er vaak weinig aanbod voor deze jongeren. Hierdoor zijn zij minder op de hoogte van andere kansen en mogelijkheden buiten hun woonplaats. Wat zou je deze doelgroep extra kunnen aanbieden en wat is daar de toegevoegde waarde van? We spreken met Gwen Birza van stichting GO die zich bezig houdt met deze vraag.

Verder lezen


Hoe blijf je bevend in balans?

Januari 2020

Wat als het bieden van een veilige omgeving voor je kind ineens niet meer mogelijk lijkt door aardbevingsproblematiek? Kies je er dan voor om elders een nieuw leven op te bouwen en jouw kind uit zijn of haar vertrouwde omgeving te halen? Of kies je ervoor om te blijven en voor langere tijd in onzekerheid te wonen? Melissa Dales, werkzaam als geestelijk verzorger, ondersteunt de inwoners van het aardbevingsgebied met het beantwoorden van vragen over zingeving. We hebben hierover met haar gesproken.

Verder lezen


(Gas)Winning or losing?

Januari 2020

Zindelijkheidsproblematiek, angst en slaapproblemen zijn slechts een greep uit de klachten waar kinderen en jongeren in het aardbevingsgebied tegenaan lopen. Om echt vast te stellen wat de schade is en hoe we hiermee om kunnen gaan is de universiteit van Groningen in samenwerking met twee andere partijen een onderzoek gestart.

Verder lezen